Door de ‘echte prijs’ van producten te bepalen, kunnen bedrijven hun productieketens verbeteren en verduurzamen. Daarnaast wordt het voor consumenten gemakkelijker om duurzame keuzes te maken.
Elk product in de supermarkt brengt maatschappelijke kosten met zich mee, die worden gemaakt tijdens de productie, verkoop en consumptie ervan. Voorbeelden van deze ‘verborgen kosten’ zijn CO2-uitstoot, vervuiling, land- en watergebruik en de uitputting van grondstoffen. Maar ook sociale kosten, zoals onderbetaling en uitbuiting, behoren tot deze groep.
Deze kosten vindt de consument in veel gevallen niet terug in de prijs. Toch betaalt die consument er uiteindelijk de prijs voor, in de vorm van belasting. En in veel gevallen worden de kosten doorgeschoven naar volgende generaties of naar mensen in ontwikkelingslanden.
De sociale onderneming True Price bepaalt de echte prijs van bedrijven over de hele wereld door middel van true pricing. “True pricing is het bepalen van de externe kosten van producten”, zegt Michel Scholte, directeur externe zaken en medeoprichter van het bedrijf. “Daarbij laten we zien wat de sociale kosten en milieukosten in de gehele waardeketen zijn. Hierbij kun je denken aan onderbetaling van arbeiders, grondstoffenverbruik, watervervuiling en klimaatverandering. Doel is producten te verbeteren en te verduurzamen.”
Verborgen kosten.
Bij het meten en waarderen van deze ‘verborgen kosten’ kijkt True Price naar alle stappen in de keten. "Over al die stappen, zoals graven, filteren, vervoeren, assembleren en verkoop, heb je output-producten, zoals olie en plastic. Al die producten hebben sociale en ecologische kosten”, legt Scholte uit. “Neem het delven van een grondstof: daarbij komen aspecten als veiligheid, gezondheid, salaris en het recht op vereniging van arbeiders kijken. Op milieugebied spelen er zaken als het onttrekken van schaarse grondstoffen en materialen, de uitstoot van CO2, watervervuiling, et cetera. Die aspecten maken we zichtbaar en we bepalen de kosten ervan.”
De sociale en ecologische kosten zijn uit te rekenen per product, investering of bedrijf. Voor bedrijven als AkzoNobel, DSM, Bam en Tony’s Chocolonely maakte True Price al een dergelijke berekening.
Maatschappelijke kosten terugdringen.
Volgens Scholte helpt de echte prijs een bedrijf om zijn maatschappelijke kosten terug te dringen. Hiervoor is het van belang om de maatschappelijke kosten naast de financiële kosten en baten te zetten. Met true pricing kun je dus de business case voor duurzaamheid laten zien, zegt Scholte. De business case kan positief uitvallen en dan is het belangrijk dat bedrijven een investering doen, die zich terugverdient. “Denk bijvoorbeeld aan minder grondstoffen en watergebruik, alternatief transport, hernieuwbare energie.”
Toch is de business case voor een beter bedrijf niet altijd positief, weet Scholte. “Zo zien we dat het oplossen van onderbetaling, dus het bieden van een leefbaar loon, gewoon geld kost.”
Brone : Infographic: Robin de Boer, In tekst-foto: public domain